بیست و سومین پیش نشست کنگره امناء الرسل
نقش امام زمان (عج) در پویایی حوزه های علمیه
معاونان پژوهش مدرسه علمیه سطح 2 امام هادی (ع) شوشتر و مدرسه فاطمیه ملاثانی با همکاری هم، نشستی تحت عنوان نقش امام زمان (عج) در پویایی حوزه های علمیه، مورخ 30/8/1400، بصورت مجازی(در سامانه مدرس) و حضوری (در مدرسه علمیه امام هادی(ع))، با حضور حجت الاسلام والمسلمین عادل حمیدی نسب، و با شرکت اساتید، طلاب و مبلغین برگزار گردید.
در این نشست حجت الاسلام والمسلمین عادل حمیدی نسب به عنوان مقدمه بحث، بیان داشتند: مطالعه سیر تحول و شکل گیری حوزه های علمیه مستلزم پژوهش در چهارده قرن تاریخ معارف دین می باشد. ایشان در ادامه فرمودند: عنصر مشترک در عصر حضور معصومین (ع) وجود امام (ع) به عنوان عامل محوری در آموزش معارف دین بوده که با آغاز رسالت پیامبر (ص) در مکه اولین حلقه های رسمی آموزش معارف اسلام مشاهده و بعد از مهاجرت مسلمانان به مدینه و نزول آیه نفر و تعیین مسجد به عنوان کانون برگزاری این جلسات رنگ و لعاب دیگری پیدا کرد. در سال 329 ه.ق با وفات آخرین نائب خاص امام زمان (عج) و آغاز غیبت کبری مسئولیت اداره امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مرجعیت دینی به فقهاء تربیت شده در مکتب اهل بیت (ع) سپرده شد.
وی افزودند: تشکیل و راه اندازی حوزه های علمی و درسی در عصر صادقین (علیهما السلام) بعنوان الگویی برای تأسیس و اداره حوزه های علمیه در قرون دیگر بویژه در عصر غیبت گردید. تشکیلات دینی پس از عصر غیبت کبری با محرومیت از رهبری مستقیم امام معصوم(ع) وظیفه خود را عمدتاً تحت زعامت یکی از فقهاء طراز اول انجام می داد. دو مرکز مهم علمی که همزمان با عصر غیبت صغری و آغاز غیبت کبری، مطرح بوده قم و ری هستند که بعنوان خواستگاه فقیهان و محدثان بزرگی مانند مرحوم شیخ کلینی صاحب کتاب گرانسنگ الکافی و مرحوم شیخ صدوق صاحب کتاب (من لایحضره الفقیه) به شمار می رفتند و آنچه در جهت گیری صحیح حوزه های علمیه در عصر غیبت کبری نقش اساسی داشته، ارشادات، راهنمایی ها و تأییدات رسیده از ناحیه مقدسه امام عصر(اعج) به علماء و بزرگان حوزه می باشد. تأیید و عنایت خاصه امام زمان (عج) به علمایی همچون مرحوم شیخ کلینی، شیخ مفید، شیخ صدوق، آیت الله میرزا حسن شیرازی(صاحب فتوی تحریم تنباکو)، شیخ اعظم مرتضی انصاری، سید ابوالحسن اصفهانی، امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و خیلی از بزرگان دینی در راهبری و مرجعیت حوزه های علمیه، سبب گشت که شیعیان از حوادث ناگوار روزگار و فتنه های حکومت های ظلم و جور با آسیب کمتری عبور نمایند.
آقای حمیدی نسب اذعان نمودند: خواستگاه بزرگترین انقلاب معاصر یعنی انقلاب اسلامی ملت ایران، شهر قم، مدرسه فیضیه و فقیهی وارسته به نام امام خمینی(ره) می باشد. انقلاب اسلامی مولود حوزه علمیه و حوزه های علمیه مولود دستور صریح حضرت صاحب الامر(عج) برای هدایت جامعه شیعیان در عصر غیبت کبری هستند.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی نسب در آخر بحث تاکید داشتند: علمای شیعه در عصر غیبت کبری در رشته های مختلف اعتقادی، فقهی، سیاسی و اخلاقی به (توقیعات) و دستورات امام مهدی(عج) استناد و استدلال کرده اند و روحیه مقاومت و استکبار ستیزی و تلاش برای نظام سازی در سیره علمایی مانند مرحوم شیخ مفید، آیت الله میرزا حسن شیرازی، سید ابوالحسن اصفهانی، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، نشأت گرفته از عنایات خاصه امام زمان (عج) به این بزرگواران بوده است.