عوامل و موانع مؤثر بر ترویج فرهنگ کتابخوانی
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، معاونت پژوهش حوزه علمیه فاطمیه ملاثانی نشستی تحت عنوان عوامل و موانع مؤثر بر ترویج فرهنگ کتابخوانی، مورخ 1400/8/26، در فضای مجازی( اسکای روم) با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبد الهادی صالحی زاده ، با شرکت طلاب، مبلغین و اساتید برگزار گردید.
در این نشست حجت الاسلام والمسلمین دکتر صالحی زاده به عنوان مقدمه بحث، بیان داشتند: دوره ای که در آن هستیم انقلاب و انفجار اطلاعات است و این همه دانش رد و بدل می شود و به طرق مختلف برای کل دنیا پمپاژ می شود و اینگونه نیست که فقط یک سری اطلاعات دست به دست می شود.
ایشان در ادامه اذعان نمودند: جامعه ای که توانایی دست به دست کردن اطلاعات را داشته باشد از بقیه جوامع بالاتر است و این مبنای جدید رتبه بندی جوامع است. از طرفی هرگاه جهل در جامعه ای آمد با یک سری شبهات ذهنی، افراد فلج می شوند، اینجاست که کتابخوانی می تواند کمک کند لذا با مطالعه می توان شبهه های ذهنی را رفع نمود.
ایشان در ادامه افزودند: در اسلام دانش اندوزی از جایگاه بالایی برخوردار است و روایات های متعددی از پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) در دین وجود دارد که پیرامون کتابخوانی به ما سفارش و امر شده است.
همچنین فرمودند: اداره ارشاد اسلامی در ارتباط با میزان اندک مطالعه در ایران آمار متأثرکننده دارد در حالی که در کشوارهایی همچون ژاپن و انگلیس، روزانه تا 90 دقیقه مطالعه دارند. همچنین با توجه به آمار کنفراس بین المللی کتابخوانی و اطلاع رسانی در هر کشوری می بایست 14 هزار کتابخانه عمومی وجود داشته باشد در حالی که در کشور ما، در کل حدود 4 هزار کتابخانه داریم.
دکتر صالحی زاده؛ در ارتباط با عوامل مژثر بر مطالعه فرمودند: یکی از عوامل بسیار مؤثر بر مطالعه، خانواده است. دومین عامل؛ مدرسه است، که از مهمترین وظایف آن تلاش برای ایجاد لذت کتابخوانی در بین دانش آموزان است. کتابداران، دولت و رسانه هایی مثل رادیو و تلویزیون در توسعه کتابخوانی بسیار مؤثر هستند.
آقای صالحی زاده بیان داشتند: یکی از عوامل کاهش مطالعه این است که مطالعه کتاب، به شکل سنتی، ضعیف و شکننده است و خانواده ها به مقوله کتابخوانی کم توجه هستند و مردم ما نیز به کتابخوانی احساس بی نیازی می کنند و این احساس، به دلیل عدم شناخت صحیح از مطالعه است.
در آخر دکتر صالحی زاده فرمودند: یکی از راهکارهای افزایش مطالعه، این است که کودک توسط پدر و مادر؛ که بهترین معلم کودک در خانواده هستند،با کتاب انس پیدا کند. نظام آموزش ما نیز باید روی این مسأله کار کند و دولت می بایست تأمین اعتبار کند و فضای مناسب را فراهم آورد. همچنین می توان جلسات نقد و بررسی کتاب داشته باشیم، و باید در رسانه ها اعلام کار کتابخانه ها را داشته باشیم