نشست با عنوان: تحلیل گفتمان انی تارک فیکم الثقلین
این نشست به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر بصورت مجازی در پیام رسان داخلی ایتا، با حضور سرکار خانم فخر السادات شیخ الاسلامی برای طلاب، دانش آموختگان و اساتید حوزه علمیه فاطمیه ملاثانی در تاریخ 1400/5/6 برگزار گردید.
در این نشست خانم شیخ الاسلامی با استناد به حدیث ثقلین چنین بیان داشتند؛ که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: رسالت و امامت از هم جدا نمی شوند. وی در ادامه گفتند: قرآن کریم کتاب خدا و آسمانی است و چیزی که همسنگ آن معرفی می شود نمی تواند مادی و معمولی باشد. بلکه باید تشابهی با قرآن داشته باشد. مساله جانشینی تنها جنبه سیاسی و اجتماعی ندارد و کسی که مقام جانشینی پیامبر(ص) را پیدا می کند باید عملا همانند پیامبر(ص) باشد و بتواند قرآن را تفسیر کند و با پیامبر(ص) سنخیت داشته باشد. امام کاظم(ع) می فرمایند: الامامه هیه النور؛ امامت نور است و باید در جامعه روشنگری کند و مجهولات را معلوم نماید. عمر در مورد امام علی(ع) بارها گفته اند که اگر علی(ع) نبود هلاک می شدم؛ چون عمر نمی توانست قضاوت کند چه رسد به اینکه بتواند معارفی از دین و قرآن بیان نماید.امام رضا(ع) نیر می فرماید: ان الامامه منزله الانبیاء و ارث الاوصیاء یعنی که امام از لحاظ پاکی، طهارت، علم و حکمت و..باید همانند انبیاء باشد. بنابراین کسانی که فردی همانند یزید را امام جامعه می کنند و به آن معتقد می شوند نورانیتی در رفتارها آن دیده نمی شود. امام رضا(ع) نیز بیان می دارند که؛ امامت پایه بالنده اسلام و شاخه بلند آن است و از جهت منزلت و شان و موقعیت برتر از دسترسی خردهای مردمان است که بتوانند با آراء و افکار خود امامی را انتخاب کنند.در واقع ائمه شان بزرگی دارند و خرد جامعه به گونه ای نیست که حقیقت امام را درک کند چه رسد به اینکه علم و حکمت و بصیرت و … امام را ببیند. امام جایگاه الاهی دارد و از طرف خدا به جانشینی پیغمبر(ص) برگزیده شده و تمام شئون پیامبر (ص) بجز وحی و نبوت تشریعی را ندارد که پیامبر(ص) در این خصوص به امام علی (ع) می فرماید: (انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی)؛ یعنی امام باید آنقدر به پیامبر(ص) شباهت داشته باشد.